Sommerferien er omme, og vi begynder et nyt og spændende spejderår 2015/2016.
Vi glæder os derfor til at se jer til fælles opstart torsdag den 13. august
i Ørnereden.
Vi starter kl. 18.00, hvor vi begynder at grille.
I skal selv medbringe kød, bestik og service. Der vil derudover være salat og flute. Det koster 10 kr. pr. person til dækning af dette.
Desuden vil der være mulighed for at købe drikkevarer til rimelige priser.
Hele familien er velkommen, og vi håber, at I har både tid og lyst til at komme og holde en hyggelig aften med os. Vi ser frem til at blive en masse mennesker til fælles hygge og sjov.
Lørdag den 22. august er der som altid Gladsaxedag. Spejderne i Gladsaxe stiller vanen tro med en stor fælles aktivitet. Vi håber, at I har lyst til at kigge forbi.
Vi følger KFUM-Spejdernes retningslinjer for placering af mærker på uniformen.
Enhedsmærker
Spejder har sin egen, nuværende enheds mærke på skulderen.
Ungleder har sin egen enheds mærke på skulderen, samt en orange strop i lommen
Leder har enhedsmærker for de enheder, lederen deltager aktivt i. Egen enhed er øverst på skulderen, og herunder mærket for enheden, som han/hun er leder for. Derudover har lederen en rød strop i lommen.
Lejrmærker, centermærker og projektmærker
Skal kun sidde på ærmet (ikke på ryggen, brystet eller andre steder).
Mærkerne må sidde ét år fra man har deltaget i lejr, tur eller projekt. Undtaget er lejre med flere års interval, som Spejdernes Lejr og World Scout Jamboree. Disse mærker må sidde til næste gang, samme type lejr holdes.
Lederen hjælper spejderen med at huske at fjerne mærker, når de bliver forældede.
Specialmærker
(shorty, shelty, biky med mere)
Skal sidde på armen sammen med lejrmærker.
Spejderen må maksimum have fire specialmærker på.
Kursusmærker
Kursusmærker skal sidde på højre ærme, lige under enhedsmærket.
Kursusmærker er en gennemgående del af din spejderuddannelse, og må derfor blive siddende til evig tid.
Dette gælder PL/PA, Roland 1. Roland 2, Diamant, Diamant Xtrem og ULK.
Aktivitetsmærker
Aktivitetsmærker skal sidde på højre arm, under kursusmærker.
Der må kun sidde aktivitetsmærker for den enhed, som spejderen er en del af. Når spejderen rykker op til en ny enhed, skal de gamle aktivitetsmærker tages af for at gøre plads til nye.
Lederen hjælper spejderen med at huske at fjerne aktivitetsmærker, inden spejderen rykker op til en anden enhed.
Tørklædet
Skal være rullet og sidde pænt. Trekanten skal ikke være større end en knytnæve. Spejderen bestemmer selv om tørklædet holdes lukket af et knob, en tørklædering eller tørklædestroppen.
Det er en god ide at skrive navn i tørklæde og uniform.
I aften havde vi fælles sommerafslutning for alle tre enheder i 2. Bagsværd. Vi skulle have lavet skumfiduser, men de var blevet stjålet af en skurk. Så børnene måtte ud og finde ud hvem der havde stjålet dem, så vi kunne få dem tilbage.
Find fem fejl
Hvilken skurk har efterladt “DNA”?
Løs den hemmelige kode
Find det rigtige fingeraftryk
Da vi havde fundet skurken, kunne vi begynde at riste skumfiduser. Forældrene kom og fik kaffe og et stykke kage, og vi havde en rigtig hyggelig sommerafslutning. Rigtig god sommer til alle!
Vi ses til fælles opstart torsdag den 13. august 2015.
Søndag den 14. juni havde vi lederdag for lederne og staben i 2. Bagsværd. Arrangementet blev afholdt på Naturskolen i Brøndby, og næsten alle deltog. Der blev bagt bananpandekager, og lavet den lækreste middag over bål. Det var en rigtig hyggelig dag, som styrkede vores sammenhold og lederstab endnu mere.
Tusind tak til Sascha og Pia, for et rigtig godt arrangement!
Skt. Hansaften kan du møde Bagsværdspejderne ved Bagsværd Kirke, hvor der vil være aktiviteter for de mindste.
Der er dømt midsommerhygge, når Bagsværd Kirker byder til Skt. Hans i samarbejde med FDF og Bagsværdspejderne. Aftenens program byder blandt andet på fællessang og aktiviteter for børnene.
I kan medbringe en madkurv og der vil også være mulighed for at få en pølse og et snobrød.
Arrangementet foregår ved Bagsværd Kirke fra klokken 17.00 til klokken 19.00.
I aften skulle juniorerne planlægge en lejrplads. Heriblandt skulle de bl.a. komme med forslag på forskellige design af pionerede spiseborde. Der var flere forskellige forslag og kreative ideer.,
I dag fik juniorerne noget af en udfordring. De skulle prøve kræfter med Egg Challenge eller “Eggsitting”. Opgaven går ud på, at man få et æg og nogle materialer. Man skal bruge materialerne til at pakke æget ind. Ægget skal smides ud fra et højt sted – og må selvfølgelig ikke gå i stykker. Det var udfordrende opgave, som alle havde det sjovt med.
I lavede bæverne og ulvene lækker kartoffel/porre-suppe over bål. Resultatet blev en lækker og frisk suppe som ungerne, og ikke mindst lederne, rigtig godt kunne lide. Velbekomme!